Den ständiga frågan om E20

I våras togs ett historiskt beslut om att uppgradera dödens väg E20 till fyrfältsväg genom Skaraborg. Sträckan förbi Skara skall i ärlighetens namn sägas inte bli fyrfilig i dagsläget. Det har att göra med att man ännu inte bestämt om vägen skall gå öster eller väster om Skara och då är det inte läge att låsa fast med fyrfilsväg.  Detta historiska beslut om satsningen på E20 är en fyrpartsöverenskommelse mellan kommuner i Skaraborg, näringslivet, Regionen och Regeringen. Det har tagit lång tid att få fram denna överenskommelse men nu är den klar och pengar finns avsatta.

De som försökt sätta käppar i hjulen gång på gång är Miljöpartiet och nu är de på väg återigen. I Lidköping väljer majoriteten (S, V och MP) att skjuta på det formella beslutet till finansiering efter valet.  På debatt när frågan kom upp från näringslivet så säger sig representant från Miljöpartiet att det beror på att om Miljöpartiet kommer till makten i Regeringen har för avsikt att riva upp beslutet att bla. Kommuner skall medfinansiera.  Eftersom Miljöpartiet protesterat mot den infrastruktur budget som är lagd från Regeringen med motivet att det är för lite till tåg i förhållande till väg så lär de inte göra ett lappkast och ändra denna budget till att bli mer till väg.

Det innebär konkret att MP kommer att liksom i Lidköping kräva i ett samarbete att det nu historiskt fattade beslutet plockas sönder och då faller alltihopa och E20 får finna sig i att vara 2+1 väg med hastighet på 80 km i timmen.

Folkpartiet har varit oerhört drivande i frågan att få till en fyrfilsväg och lyckats få regeringsföreträdare att priorietra frågan i förhandlingar om budget och prioriteringa. Det vore förödande om allt detta arbete var förgäves.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *